background

Friday, November 1, 2013

Kari kepala ikan

Salam.... harini nak kongsi resipi kari kepala ikan atau orng utara panggil gulai...
Sedap ni kepala ikn.. Aku guna kepala ikn siakap hasil dr adik lelaki aku yg sorng tu memancing. Dia mmg kaki pancing.. Rezeki dia hritu dpt 2 ekoq ikan besaq. Sekor siakap dan sekor lagi jenahak.. woww wiii sgt lah best... Jadi yg isi2 dh masak smbal le mcm2 le. Jadi tinggai kepala mak aku bg...  hrittu tingin nk mkn gulai kepala ikan.. Itu la yg terjadi lauk ni. Moh tgk resipi....

Bahan-bahan:

Kepala Ikan@ ikan
Bawang putih  }  dipotong nipis
Bawang merah }
Daun kari
Halba campur
Serbuk kari ikan - aku guna cap O
Serbuk cili  sedikit
Santan Air asam jawa
Bendi
TOmato
Garam

Cara-caranya:

Tumis bawang , daun kari dan halba campur sehingga naik bau dan kekuning kuningan
Masukkan rempah kari dn serbuk cili... Rempah ikut bnyk mana yg korng nk masak... Rempah perlu balance utk mendapat kuah kari yg agak2 pekat... (tak pekat sgt dn tak cair sgt). kalau serbuk kari kurang akn menghasilkan kari yg cair..
Masak hingga pecah minyak..
Bila dh pecah minyak masukkan air asam jawa diikuti dgn santan dan kepala ikan...kacau sebati.
Kemudian masukkan bendi, tomato , cili, dan perasakan dgn garam.


No comments:

Post a Comment