background

Wednesday, August 11, 2010

Mee Bandung Ku Sayang


Ini mee bandung saya. Buat mlm lepas balik keje tu. Entah knapa haritu tekak ni teringin bebenor nak mkn mee bandung. Jadi ini la hasilnya. Mee bandung ku yg tak seberapa.
INi resepinya:-

Bawang merah dan bawang putih
Mee kuning ( dicelur) nak masuk dlm kuah n masak skali pn bule tp sy tak suka gitu
Isi ayam/sotong/daging/udang
Air rebusan ayam /daging
Cili kisar/ cili boh
sos cili
sos tomato
sos tiram
tepung jagung ( dibancur dgn air sedikit)
telur
sayur2an ikut kesukaan anda
garam secukup rasa

Bahan hiasan

daun bawang /sup
bawang goreng
cili potong
tauhu goreng ( dipotong dadu)
taugeh (kalau suka) saya suka sbb tu letak
limau nipis /kasturi

Cara2nya:-

1. Tumis bwng merah dan putih hingga naik bau. Kemudian masukkan cili kisar/boh dan masak hingga cili masak. Then masukkan air rebusan tadi.
2. Masukkan isi ayam atau apa2 yg anda suka, biar mendidih dan diikuti dgn sayur2an. Kemudian masukkan tepung jagung dan telur.
3. Perasakan ikut rasa anda.
4. Masuk mee dlm mangkuk diikuti dgn kuah panas2 dan hiaslah ikut kesukaan anda. Sedia dihidangkan.

Selamat mencuba....

4 comments:

  1. len kali sue..
    ltk resepi lorr..
    leh aku try..
    pose2 ni hang buat aku lapaq je!

    ReplyDelete
  2. cik ayuuu.. tu aku dah letak resipi.... sila lah try.... simple jaa tu..
    ko ni asyik lapaq jaa... udah2 lee mkn.. time tuk ngecikkan pinggang ni... ghihihihihhi
    Pssttt.. pas ni leh laa bg recipe cheesecake ko yg cun tuu....

    ReplyDelete
  3. hehe tq sue.nanti leh wat utk berbuka..next week la..ujung minggu ni nak balik banting.

    ReplyDelete
  4. sama2 kak.... jgn lupa try yerr......

    ReplyDelete