background

Monday, December 20, 2010

Siakap pedas berserai..

Ni la siakap berserai Mr Mj. Ni semua dia yg buat.

Salam.... yuhuu
Harini aku nak masuk recipe ciptaan Mr. Mj lg....
Nmpaknya Mr MJ semakin expert memasak.. kalah dah aku...
Ini tkelh jadi ni. Sedapp bangatt kali ni dia masak...tp,,sedap2 tu adalah hasil tngn aku jgk yg meletak garam gula suma...hahahah..( kes jeles sbb tkleh trima knyataan MR Mj masak lg best) hahahhaah
Mr.Mj bab2 letak perasa ni dia tak expert lg..
NI dia recipe siakap berserai ni.

Bahan2nya:

ikan siakap seekor
Serai 3 btg > dihiris halus (blend pn lagi sodap)
Bwng merah
Bwng putih
Bwng besar > ptg baji
Cili kering yg dikisar
Sos tomato
Sos tiram
2 helai daun limau purut
Air limau nipis sedikit
Cili hijau / merah utk hiasan
Cili padi kalau nak lebih pedas
Tomato ( tp Mr Mj tak letak hritu dia tak suka)

Cara2nya

Ikan siakap digoreng dulu. (Aku suka yg garing)
Tumis bwng merah dan putih yg dicincang halus smpai naik bau. Masukkan serai ygdiotong halus atau blend. kemudian masukkan cili blend. Masak smapi pecah minyak. masukkan sos tomato dan tiram. Agak2 dh nmpk mcm pekat masuk kan bwng besar, cili padi, tomato, dan daun limau purut. Sebati semua. Curahkan atas ikan . Hias ikut suka..Siap dihidangkan....

Selamat mencuba..

4 comments:

  1. bagusssss gelak je.... hahahahahhaha
    Eh kenapa ko gelak je???

    ReplyDelete
  2. tu dia..hebat...pasni sue leh goyang kaki..arah jer mr mj masak heheheh

    ReplyDelete
  3. hahahhhahhahah ha betuii kak yani,,,, sronotttnya kalu leh camtu everydayyy..kahahkahk

    ReplyDelete